In deze Shortcast aflevering van Digitale Chaos duikt Jasper in het belang van systeemdenken en procesdenken om orde te scheppen in de complexiteit van de moderne wereld. Hoe kunnen we complexe processen begrijpelijk maken en effectief communiceren, zowel intern als extern? Hieronder vind je een overzicht van wat we bespreken:
- We leven in een complexe wereld vol onderling verbonden systemen.
- Ons brein vereenvoudigt de werkelijkheid via cognitieve biases.
- Impliciete processen en aannames expliciet te maken voor duidelijkheid en transparantie.
- Het gebruik van bewezen processen om structuur aan te brengen.
- Het creëren van duidelijkheid in werkprocessen om klantwaarde te leveren.
- Het gebruik van de Black Box-benadering: input > blackbox > output.
- Hoe organisaties zoals EFQM, EOS en ISO systemen gebruiken om processen te borgen.
- Het belang van heldere communicatie naar klanten over de meerwaarde van je dienst.
- Hoe duidelijke processen en modellen handvatten bieden voor medewerkers.
- De rol van co-creatie om draagvlak binnen de organisatie te creëren.
- De kracht van dashboarding om processen meetbaar te maken met meer dan alleen algemene cijfers.
- Het belang van vastdenken in systemen, terwijl we ons bewust blijven van de complexiteit van de werkelijkheid.
- Het bewaken van creatieve vrijheid in een proces om te voorkomen dat het een kopieerbaar trucje wordt.
Luister naar deze aflevering voor inzichten en praktische tips om de chaos van digitale en organisatorische processen te ordenen en begrijpelijk te maken.
Links en Aanbevelingen:
- Lees meer over EFQM, EOS en ISO kwaliteitsmanagementsystemen.
- Boekaanbevelingen: "The Lean Startup" door Eric Ries en "Thinking in Systems" door Donella Meadows.
- Miro
Vergeet niet om je te abonneren op onze podcast en een review achter te laten! Heb je vragen of suggesties voor toekomstige afleveringen? Neem contact met ons op via LinkedIn
Deze aflevering is mede mogelijk gemaakt door neWings, de community voor entrepreneurs door entrepreneurs waar ze geholpen worden vanaf de oprichting tot en met de verkoop van hun bedrijf.
Jasper Griepsma (1987) Begon al op vroege leeftijd met ondernemen. Met een veel te nieuwsgierige blik als designer aan de slag gegaan en zijn passie gevonden in het creatieve ondernemerschap. De combinatie van de zakelijke blik en interesse in design, filosofie en psychologie komen samen in zijn next adventure als Business Designer. Heeft de ambitie om ooit nog een een boek te schrijven (af te maken 😉 )